Zoeken
  • remcobakker2

Stop met aanspreken!

Regelmatig kreeg ik tijdens sessies met teams de vraag: “Hoe kunnen we elkaar goed aanspreken?” Mijn reactie is dan altijd: “Wat zou je willen bereiken met het aanspreken?”. “Nou stel dat iemand zijn afspraken nakomt, dan wil je die persoon daar toch op aanspreken?”. Logische vragen, toch? Het woord aanspreken wekt een beeld op van iemand die met zijn vinger gaat wijzen als een ouder naar een kind. “Dit heb je niet goed gedaan en nu je kamer opruimen!”. Weerstand is daarbij een logische reactie. Hierdoor ga je steeds verder weg van je uiteindelijk doel. Stop dus met aanspreken en ga naar bespreken.


Waarom bespreken?

Als je iemand wilt aanspreken op bijvoorbeeld zijn gedrag, het niet volgen van de procedures of niet nakomen van afspraken, dan is je intentie vaak dat de ander iets moet veranderen of beter moet doen. Feedback is dan ook vaak gericht op de ander verder helpen, verbeteren, et cetera (meer hierover in deel 2). Als je je focus legt op de situatie bespreekbaar maken, dan zijn andere conclusies ook mogelijk. Procedures zijn te beperkend, afspraak was niet gelukt vanwege prioriteit bij ander project of privé situatie, of het gedrag was passend echter ligt in jouw allergie.


Het goede gesprek

Bij bespreken creëer je een opening naar een dialoog. Beide perspectieven op de situatie worden gehoord. Fijn als die perspectieven verschillen, want dan kan je van elkaar leren. Door het bespreken begrijp je elkaar beter en kan je komen tot een gezamenlijk verbeterpunt.


De essentie zit hem dus in je eigen intentie. Wil je iemand aanspreken of wil je met open mind de situatie bespreken? In mijn volgende blog leg ik uit hoe je dat laatste goed kan doen.

4 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven